fliktu; tou může být po generace trvající nenávist, spor o území aj. Zároveň
nelze říci, že každý konflikt, jehož strany pocházejí z odlišných kultur, je
interkulturní např. hádka mezi manželi odlišného původu nemusí být vů–
bec interkulturním konfliktem. Interkulturním můžeme konflikt nazvat
pouze tehdy, když rozdíly v uvažování a jednání zúčastněných stran
mohou být jasně přičteny tomu, že pocházejí z různých kultur, a pokud
interkulturní přístup napomůže řešení konfliktu více než přístup, který kul–
turu nezohledňuje.
Percepce v interkulturním konfliktu
To, jak různé skupiny/kultury vnímají určité události a jevy, je velmi dů–
ležité již při samém vzniku konfliktu a při jeho přechodu ze stadia latence
do stadia eskalace, kdy se skrytý konflikt dostává na povrch v plné síle. Po–
kud strany konfliktu odlišně vnímají určitou věc/určité chování, pak si
jej také odlišně vykládají, vyvozují různé závěry a dochází k nedoro–
zuměním, která konfliktní situaci ještě více komplikují. Klasickou dy–
chotomií jsou tzv. „bojovníci za svobodu“, kteří se za takové považují a jsou
tak vnímáni stranou, za niž bojují. Pro druhou stranu sporu jsou to však „te–
roristé“.
Na níže uvedených příkladech přísloví (některé použity z Bahbouh, Bah–
bouhová, 2001) lze vidět, jakými způsoby mohou různé kultury vnímat
konflikt.
* Každá cesta vede dvěma směry. (ruské)
* Pro každého moudrého člověka existuje jeden ještě moudřejší. (kurdské)
* Nenech se zmást slzami svého nepřítele, nevěř mu, nezklameš se.
(arabské)
* Jsi–li nedůvěřivý, nebudeš nikdy podveden. (sicilské)
Ačkoliv většina přísloví klade důraz na rozvahu a kompromis, najdou se
i taková, která upřednostňují řešení konfliktů silou. Navíc jsou přísloví tzv.
„lidovou moudrostí“, tj. jsou to slova lidí moudrých a zkušených a bylo by
mylné předpokládat, že se takto budou chovat všichni členové společnosti,
zejména pak ti mladí a nerozvážní. I těm však mohou poskytnout jakýsi ná–
vod, jsou–li úspěšně předávána z generace na generaci, což se v tzv. západ–
ní společnosti již spíše neděje. Západní, a především pak tzv. anglosaská,
společnost je charakteristická důrazem na soupeření, čímž je odlišná od
většiny východních kultur. Soutěžení je v západních zemích neodmyslitel–
126
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>